تبلیغات
حکمت - مطالب تیر 1395

من عرف نفسه فقد عرف ربه

شنبه 12 تیر 1395  05:57 ق.ظ

نوع مطلب :من عرف نفسه فقد عرف ربه ،

«من عرف نفسه فقد عرف ربه»

درک وحدت شخصی وجود برای عارف به همون سیاقی یقینیه که درک خود برای فرد عامی، در واقع همین معرفت به خود در فرد عامی وقتی بواسطه ی لطف خاص الهی در نهایی ترین اشکال خودش تعمیق پیدا کنه در باطنی ترین و شریف ترین شئون نفس سر از وحدت شخصی وجود در می یاره، لذا تصدیق وحدت شخصی وجود برای عارف به همون سیاق بی نیاز از ملاک بیرونیه که تصدیق فرد عامی وجود خودش رو، تا پیش از این درک الهی ممکنه فرد عامی در توهم خودش درک وحدت شخصی وجود رو وهم بدونه بعد از این درک الهی عارف در تحقق خودش درک فرد عامی از خودش رو وهم می دونه، چرا که، یک خود بیشتر نیست



نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:شنبه 12 تیر 1395 | نظرات ()

فواید مطالعه ی فلسفه ی مدرن غربی

شنبه 12 تیر 1395  05:55 ق.ظ

نوع مطلب :فواید مطالعه ی فلسفه ی مدرن غربی ،

«فواید مطالعه ی فلسفه ی مدرن غربی»

فقط یه روح نهایتا میان مایه می تونه در دلدادگی و اکتفا به فلسفه ی مدرن غربی آرام بگیره

اما مطالعه ی فلسفه ی مدرن غربی برای کسی که در خانه ی حکمت اشراقی منزل کرده می تونه فوایدی داشته باشه که بعضا بطور معمول جز از این طریق حاصل نمیشه

بعضی از این فواید:

-طرح مساله یا طرح قولی خطا که باید در بستر حکمت اشراقی مورد تامل قرار بگیره و پاسخ داده بشه و بدین ترتیب زمینه سازی برای بسط ها و تعمیق ها و تدقیق هایی در بستر حکمت اشراقی، مثل طرح مساله ی کانت در باب امکان مابعدالطبیعه و همینطور قول خطا و خودمتناقض او در این باره

-تنبه به برخی مفاهیم و برخی رگه های جزئی حقیقت در ضمن یه نظام کلی که این بار باید در بستر حکمت اشراقی در یه نگاه کلی شریف تر مستحیل بشه، مثل تنبه بیشتر کسانی چون هگل به اصل مبحث تاریخ فارغ از وجوه باطل رویکرد تاریخی خود هگل

-تنبه بیشتر به ناکافی بودن زندگی فلسفی ناسوتی، در صورتی که خداوند متعال خیر بنده ای رو به معنای خاص تر کلمه بخواد!



نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:شنبه 12 تیر 1395 | نظرات ()

«مولوی، سماع، طعنه ی سنگین ابن عربی به اهل سماع»

پنجشنبه 10 تیر 1395  05:49 ق.ظ

نوع مطلب :«مولوی، سماع، طعنه ی سنگین ابن عربی به اهل سماع» ،

«مولوی، سماع، طعنه ی سنگین ابن عربی به اهل سماع»

مولوی: «پس غذای عاشقان آمد سماع...»(مثنوی معنوی، دفتر 4، بخش 30)

ابن عربی: «خدای تعالی فرموده است: «بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى كنید تا خدا دوستتان بدارد...»(آل عمران، 31)... آیا به این قول او نمی نگری: «آیا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زیبا مى بیند...»(فاطر، 8)... پس شایسته ی مومن زیرک نیست که چیزی از کلام خداوند و چیزی از کلام ابلاغ کننده ی از جانب خداوند[نبی اکرم(ص)] را فروگذارد که همانا خداوند در مورد او فرموده است: «و از سر هوس سخن نمى گوید»(نجم، 3)، و خداوند چنین قومی را مذمت و نکوهش کرده است که: «... دین خود را لهو و لعب گرفتند...»(اعراف، 51)، و این افراد در این زمان اصحاب سماع اهل دف و مزمار هستند، پناه می بریم به خداوند از خذلان و خواری، «ما الدین بالدف و المزمار و اللعب/ لكنما الدین بالقرآن و الأدب»؛ «دین دف و مزمار و لعب و بازی نیست/ بلکه [اهلیت و اتباع] قرآن و ادب است»»(فتوحات مکیه، ج4، صص269-270)



نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:پنجشنبه 10 تیر 1395 | نظرات ()

ذره ی غبار

پنجشنبه 10 تیر 1395  03:00 ق.ظ

نوع مطلب :ذره ی غبار ،

«ذره ی غبار»

(عطف به نقل قول پایین از یکی از دوستان) همه ی ما برق های لحظه ای هستیم در ظاهر کردن و تسبیح و عبادت حقیقت الهی، این تنها چیزیه که به یه ذره ی غبار ارزش می ده...

نقل قول: «سهم من از هستی؛ تصور عمر چهارده میلیارد ساله ی جهان و چهار و نیم میلیاردی پیدایش این کره ی خاکی و اینکه سهم من از این هستی تنها زندگی در چند دهه و در این چند دهه زیستن در بخش کوچکی از زمین و در یک منطقه ی جغرافیایی به نام ایران و شهری به اسم تهران و محله ای از ده ها هزار محله ی کوچک دیگر خلاصه شده آتشی از جنس غربت و تنهایی را در تمام وجودم شعله ور می کند. غربتی که سرنوشت مشترک من با چندین میلیارد انسان چون من ذره ای از درد جانکاهش نخواهد کاست.»


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:پنجشنبه 10 تیر 1395 | نظرات ()