تبلیغات
حکمت - مطالب بهمن 1394

آفتی جدی و مهلک از آفت های روحانیت

جمعه 16 بهمن 1394  06:46 ق.ظ

نوع مطلب :آفتی جدی و مهلک از آفت های روحانیت ،

«آفتی جدی و مهلک از آفت های روحانیت»


هر صنفی یه آفتی داره، یکی از آفت های متاسفانه شایع روحانیت هم غرور و مردم دار نبودنه، و اینکه شخص روحانی بسیار محتمله تلویحا یا تصریحا توهم کنه چون مطالبی در باب یه سری امور اعتباری جزئی مثل مرفوع بودن و منصوب بودن لفظ فاعل و لفظ مفعول در زبان عربی و نجس بودن ادرار و مدفوع و حکم حیض و نفاس و نزدیکی و شک بین سه و چهار و... خونده بنابراین آیت و نشانه ی عظمای خدای سبحان شده و به معرفت و حکمتی دست یافته، در حالیکه این امور اعتباری جزئی و این قبیل دیتاهای جزئی از حیث معرفت بخشی و حکمت بخشی فرقی با علوم و دیتاهای جزئی مثل علوم مهندسی و پزشکی(ریاضیات و فیزیک و شیمی و زیست شناسی و...) نداره


تصویر پایین متعلق به آقای مکارم هست که در رساله شون در بخش «طهارت و نجاست» در زیربخش «کافر و کسانی که در حکم کافرند» گفتند که قائلین به وحدت وجود احتیاطا نجسند!، اینه حد معرفت و حکمت بسیاری از کسانی که در طول تاریخ حوزه بواسطه ی صرف عمر در احکام ادرار و مدفوع و حیض و نفاس و نزدیکی و... آیت و نشانه ی عظمای خدای سبحان تلقی شدند و میشن، در باب والاترین مقام توحید و برترین و شریف ترین حکمت الهی


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:جمعه 16 بهمن 1394 | نظرات ()

عبودیت؛ اصل الاصول اخلاق حقیقی

چهارشنبه 14 بهمن 1394  01:39 ق.ظ

نوع مطلب :عبودیت؛ اصل الاصول اخلاق حقیقی ،

«عبودیت؛ اصل الاصول اخلاق حقیقی»

یکی از درخشان ترین وجوه نگاه الهی ابن عربی، که در واقع اتباع تعلیم محمدی(ص) هست، اینه که در اخلاق عرفانی او اصل الاصول عبودیته و هر امری با اون و ذیل اونه که سنجیده میشه، تو این دنیا که جز وهم نیست و از جمله با یه سری قواعد وهمی و شهوانی در هم پیچیده شده و پیش میره تنها ارزش حقیقی و نهایی برای مخلوق انسانی عبودیته و هر ارزش دیگه برای مخلوق انسانی بواسطه ی عبودیت و ذیل اونه که ارزش تلقی میشه، چه شخص به این التفات داشته باشه چه نداشته باشه

اینکه خداوند متعال می فرماد: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات، 56)، از یک حیث ناظر بر غایت فعلی هستی شناختی جن و انس هست که تکوینا همواره محققه و همه ی مخلوقات و از جمله جن و انس چه بدونند و چه ندونند و چه بخوان و چه نخوان در همه ی شئونشون در عبادت حق هستند، و از یک حیث هم ناظر بر غایت اخلاقی جن و انس هست


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:چهارشنبه 14 بهمن 1394 | نظرات ()

برچسب ها: عبودیت ،

وهم فلسفه ی ناسوتی

یکشنبه 11 بهمن 1394  10:35 ق.ظ

نوع مطلب :وهم فلسفه ی ناسوتی ،

«وهم فلسفه ی ناسوتی»

فلسفه بدون زمینه ی اشراقی میشه عمدتا یه سری حرفای «معمولی» یا «مغلوط»، این وضعیت فلسفه ی مدرن غربه، این غفلت دلخوشکنک معمولا مؤدی به این وهم خطرناکه که شخص توهم می کنه چیزی دستشه، تنها وقتی شخص به لطف الهی به قوت و ضعف تنبه پیدا کنه که هیچی دستش نیست سوز و گداز و سلوک به سمت «تنها امر حقیقی» شروع میشه


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:یکشنبه 11 بهمن 1394 | نظرات ()