تبلیغات
حکمت - مایا

مایا

یکشنبه 8 آذر 1394  11:38 ق.ظ

نوع مطلب :مایا ،

«مایا»

متن پایین نقل قولی از رساله است، توصیه می کنم دوستان تشنه و علاقه مند به حکمت از حکمت ودانته سراغ بگیرن، خیلی حرفا برای گفتن داره و در این بین از بعضی همدلی ها و هم سخنی های حکمای ودانته با عرفا و حکمای خودمون حیرت زده می شید، و البته این خاصیت حقیقته که همه جا خودش رو در قلوب و اذهان آماده در حد قابلیت این قلوب و اذهان متجلی می کنه، و البته در عین اشتراکات تفاوت ها رو هم نباید نادیده گرفت که این مجال بهتری می طلبه

«رویکرد ناثنوی خاص ادویته مهم ترین شاخصه ی مکتب ادویته است که در این نظام با مفاهیم دیگری چون اویدیا(جهل) و ادهیاسه(برنهادن) در ارتباط است که پیش از این از آنها سخن گفتیم. مفهوم دیگری که در اینجا مطرح می شود مفهوم مایا(māyā) است. تعبیر مایا در سیر تطوری خود و در متون مختلف گاه وجوه معنایی مختلفی به خود گرفته است اما در ادویته بطور خاص با مفهوم وهم مناسبت دارد؛ توهمی کیهانی که ستر و حجاب حقیقت است.((Klostermaier, 2003, p116)؛ (Dasgupta, 1922, vol1, pp435; 438; 442)؛ (Radhakrishnan, 1948, vol2, p565)) این معنا در نزد گوده پاده شکل رادیکالی به خود می گیرد. گوده پاده در کاریکا می گوید: «همه ی این ثنویت چیزی جز مایا نیست، (تنها) عدم ثنویت است که واقعیت اعلی است.» شنکره در توضیح این مطلب می گوید که جهان نظیر برنهش مار بر طناب و جادوی جادوگر وهمی بیش نیست و وجود ندارد. این ثنویت که چیزی جز مایا نیست، و جهان پدیداری خوانده می شود، در نسبت با حقیقت اعلی مانند مار و جادوست در نسبت با طناب و جادوگر.(Shankara-Kārikā, 1.17)»

نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:یکشنبه 8 آذر 1394 | نظرات ()

برچسب ها: مایا ، وحدت وجود ، ودانته ، شنکره ،