تبلیغات
حکمت - یه درددل علمی

یه درددل علمی

شنبه 7 آذر 1394  12:29 ب.ظ

نوع مطلب :یه درددل علمی ،

(نوشته های فیس بوکی، November 1, 2014)


«یه درددل علمی»

این پست کمی طولانیه ولی توصیه می کنم دوستانی که مثل خودم به مباحث دینی و بطور خاص مباحث حدیثی علاقه دارند اون رو مطالعه بفرمان، حالت درددل علمی داره و بلاهاییه که سر خودم اومده

اگه دوستان فاضل نواقص و اشتباهاتی در کلامم دیدند ممنون میشم بفرمان

چند روز قبل یکی از دوستان فاضلم که دانشجوی دکتری فلسفه هم هستند می فرمودند که شیخ کلینی محدثی عقل گراست

من فک می کنم این دوستمون این مطلب رو به این بخاطر فرمودند که شیخ کلینی در باب بندی کتاب کافی با بحث عقل و جهل و مباحث پیرامون فضل علم و علما و... شروع کردند، که البته این بجای خودش بسیار ارزشمنده

اما به نظر نمی یاد که مرحوم کلینی به معنای خاص کلمه و آنطور که مورد انتظار ماست محدثی عقل گرا باشه

اجازه بدین حدیثی رو از کتاب کافی خدمتتون نقل کنم تا میزان عقل گرایی مرحوم کلینی دستتون بیاد

قبل از نقل این حدیث این نکته رو متذکر بشم که مرحوم کلینی در مقدمه ی کتاب کافی اون رو به عنوان اثری جامع معرفی می کنه که از «آثار صحیح از امامان راستگو» گرد آورده، از «آثار صحیح از امامان راستگو»

حالا بعد از این توضیح این حدیثی که شیخ کلینی در «باب انار» کتاب کافی تلقی به صحت فرموده رو ملاحظه بفرمایید: «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ جَمِیعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ یَزِیدَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ النَّوْفَلِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ فِی یَدِهِ رُمَّانَةٌ فَقَالَ یَا مُعَتِّبُ أَعْطِهِ رُمَّانَةً فَإِنِّی لَمْ أُشْرَكْ فِی شَیْءٍ أَبْغَضَ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُشْرَكَ فِی رُمَّانَةٍ ثُمَّ احْتَجَمَ وَ أَمَرَنِی أَنْ أَحْتَجِمَ فَاحْتَجَمْتُ ثُمَّ دَعَا بِرُمَّانَةٍ أُخْرَى ثُمَّ قَالَ یَا یَزِیدُ أَیُّمَا مُؤْمِنٍ أَكَلَ رُمَّانَةً حَتَّى یَسْتَوْفِیَهَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الشَّیْطَانَ عَنْ إِنَارَةِ قَلْبِهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً وَ مَنْ أَكَلَ اثْنَتَیْنِ أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الشَّیْطَانَ عَنْ إِنَارَةِ قَلْبِهِ مِائَةَ یَوْمٍ وَ مَنْ أَكَلَ ثَلَاثاً حَتَّى یَسْتَوْفِیَهَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الشَّیْطَانَ عَنْ إِنَارَةِ قَلْبِهِ سَنَةً وَ مَنْ أَذْهَبَ اللَّهُ الشَّیْطَانَ عَنْ إِنَارَةِ قَلْبِهِ سَنَةً لَمْ یُذْنِبْ وَ مَنْ لَمْ یُذْنِبْ دَخَلَ الْجَنَّة»(الكافی(ط-الإسلامیة)، ج6، ص353)

یعنی: «یزید بن عبدالملک نوفلی می گوید: در حالی بر امام صادق(ع) وارد شدم که اناری در دست داشت، [آن حضرت به خادمش] فرمود: ای معتب به او اناری بده، زیرا مشارکت در هیچ چیز به اندازه ی مشارکت در خوردن انار برایم ناخوشایند نیست!، سپس آن حضرت حجامت کرد و به من نیز فرمود که حجامت کنم، من نیز حجامت کردم، سپس فرمود تا اناری دیگر آوردند و فرمود: ای یزید هر مومنی که یک انار کامل بخورد، خداوند چهل روز شیطان را از تابناکی و نورانیت دلش دور می سازد!، و کسی که دو انار بخورد خدا صد روز شیطان را از نورانیت دلش دور می سازد!، و کسی که سه انار کامل بخورد خدا یک سال شیطان را از نورانیت دلش دور می سازد!، و کسی که خدا شیطان را یک سال از نورانیت دلش دور سازد، گناه نمی کند، و کسی که گناه نکند وارد بهشت می شود»

ملاحظه می فرمایید، به همین سادگی، بر این اساس کافیه در سال فقط سه تا انار بخوریم تا بی دردسر به رستگاری و نجات برسیم!

اینه میزان عقل گرایی مرحوم کلینی، در مهم ترین کتاب حدیثی شیعه که معتقده از «آثار صحیح از امامان راستگو» گرد آورده

و البته کاش کار همیشه به این سادگی بود و مهمل بودن احادیث نادرست به این روشنی بود، مطلب خیلی خیلی بغرنج تر از این حرفاست

احادیث ما رو بدبخت کرده، حدیث از یه جهت نعمته ولی از یه جهت دیگه بدترین بلاهاییه که جهان اسلام گرفتارش شده

کتابی هست از آقای برقعی با عنوان «عرض اخبار اصول بر قرآن و عقول»، در نقد اصول کافی، ایشان البته در زمره ی قرآنیان هست و من رویکرد ایشون رو ندارم و با این کتاب هم کامل همسو نیستم ولی این کتابشون برای آشنایی عمیق تر با مشکلات کار حدیث بطور کلی و مشکلات کتاب کافی بطور خاص بسیار مفیده، کتاب های زیاد دیگه ای هم از این جریان قرآنیان در نت هست که ولو اینکه در جهاتی باهاشون موافق نباشیم اما نکات خوب خیلی زیادی می تونه بهمون بده

تا جایی که راجع به ادیان و مذاهب تحقیق کردم هر دین و مذهبی گرفتاری های خودش رو داره، مسیحیت و هندوئیسم و بودیسم یه گرفتاری هایی دارند، اهل سنت یه گرفتاری هایی دارند، ما شیعه ها هم یه گرفتاری هایی داریم، مذهب خودمون شیعه ها گرفتار هزار خرافه و پیرایه شده که هیچ مستند دینی و عقلی درست و حسابی نداره، مذهب خودمون بواسطه ی احادیث یه مشت آدم ملعون و مطعون و غالی و فاسد و کذاب و دروغگو و مجهول و... گرفتار هزار خرافه و پیرایه شده و ما شدیم بازیچه ی دست یه مشت آدم ضعیف یا مجهول

اگه کسی بخواد در دینداریش عقلش رو بده دست محدثینی مثل مرحوم کلینی خدا می دونه تو چه ناکجاآبادهایی او رو پرت می کنن و از رو اخلاص دینی سر از چه جاهای عجیب و غریبی که در نمی یاره

اگه احادیث رو عمیقا در پرتو عقل و قرآن کریم ارزیابی انتقادی نکنه، و البته تفسیر حکیمانه از قرآن هم نهایت اهمیت رو داره، همین الان اعضای داعش هم هر روز قرآن می خونن!، ولی عقاید و اعمالشون رو ملاحظه می فرمایید که چقدر از معنویت و عقلانیت و انسانیت دوره، عقلانیت هم البته معتقدم که می بایست عقلانیتی اشراقی باشه، حالا این خودش بحث خیلی مفصلیه

 

.............................................

پی نوشت 1:

شیخ مفید در تصحیح الاعتقاد به اصحاب نوعا ساده لوح حدیث به شدت حمله می کنه و می گه: «لکن اصحابَنا المتعلقین بالأخبار، اصحابُ سلامة و بعد ذهن و قلة فتنة، یمرّون علی وجوههم فیما سمعوه من الأحادیث و لاینظرون فی سندها و لایفرّقون بین حقها و باطلها و لایَفهَمُون ما یدخُل علیهم فی اثباتِها و لایحصُلون معنی ما یطلقونه منها»(تصحیح الاعتقاد، ص88)؛ «اما آن دسته از اصحاب ما که اهل اخبارند، افرادی سلیم النفس، اما کندذهن و ساده انگارند، احادیثی را که می شنوند، با تمام وجود می پذیرند، تأملی در سند ندارند، حق و باطل آنها را تمیز نمی دهند، متوجه پیامدهای پذیرش احادیث نیستند، و معانی آنها را درک نمی کنند.»


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:شنبه 7 آذر 1394 | نظرات ()

برچسب ها: حدیث ،