تبلیغات
حکمت - نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(35)

نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(35)

جمعه 9 تیر 1391  09:28 ب.ظ

نوع مطلب :نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی... ،


در دنباله ی مباحث قبلی باید چند تا نکته رو مد نظر داشت. فرض کنید علت تامه ای چند تا معلول داشته باشه، مثلا مثل شکل پایین دو تا معلول داشته باشه:




با توجه به مطالب بالا وقتی یکی از معلول های علت واحد حاضر باشه، اون یکی معلول هم باید بالضروره حاضر باشه. با تحلیلی شبیه تحلیل بالا، بنا به وجوب علی و معلولی وقتی علت تامه حاضر نباشه معلول اون هم بالضروره نباید حاضر باشه و برعکس وقتی معلول حاضر نباشه علت تامه ی اون هم بالضروره نباید حاضر باشه. براین اساس باز شبیه الگوی بالا وقتی معلول الف حاضر نباشه معلول ب هم بالضروره نباید حاضر باشه و برعکس. خلاصه وقتی یکی از معلول ها حاضر نباشه دیگری هم بالضروره نباید حاضر باشه و حذف یکی از اونا به قیمت حذف اون یکی دیگه تموم میشه. همه ی اجزای مجموعه ی عالم در نهایت معلول حق تعالی(به عنوان سرسلسله ی علل هستی بخش) هستند و با توجه به مطلبی که گذشت بهم پیوستگی اونا و ملازمه ی اونا نسبت به همدیگه روشنه، در مورد اجزای یه مرتبه ی کلی عالم(مثلا عالم طبیعت) و بطور کلی هر زیرمجموعه ای از مجموعه ی اجزای عالم هم مطلب از همین قراره...



نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:یکشنبه 11 تیر 1391 | نظرات ()

برچسب ها: خدا ، انسان ، فلسفه ، کلام ، اختیار ، آزادی ، جبر ، شر ، قضا ، قدر ، حکمت ، رحمت ، عدل ،