تبلیغات
حکمت - نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(34)

نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(34)

جمعه 2 تیر 1391  10:24 ب.ظ

نوع مطلب :نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی... ،


در تبیین شرور یکی از مباحث مهم بحث نگاه کل نگرانه در برابر نگاه جزءنگرانه است، بطور کلی این بحث نگاه کل نگرانه بحث مهمیه و بعضی از مباحث مهم متوقف بر اونه.


در یه تقریر از نگاه کل نگرانه آنچه که حقیقتا منسوب به حق تعالی است یکی کل عالم به عنوان یه کل واحد، یکپارچه و بهم پیوسته است، به یه معنا میشه گفت کل عالم مظهر تفصیلی اسم جامع الله است، اسم الله اسمیه که همه ی اسما رو در خودش یکجا داره.

دیگری انسان کامله، انسان کامل مظهر اجمالی اسم جامع الله است، تعبیر تفصیلی و اجمالی به خاطر اینه که در عالم با اشیا متکثر و متعدد و اجزا پراکنده ای روبروییم در حالیکه در انسان کامل این نحوه تکثر و تشتت در کار نیست.

و دیگری هر یک از مراتب طولی عالمه که بحثش در پست قبلی گذشت، البته هر یک از این مراتب(مثلا عالم طبیعت) باید به عنوان یه کل واحد، یکپارچه و بهم پیوسته لحاظ بشن، باز به یه معنا میشه گفت هر یک از مراتب طولی عالم به اندازه ی خودشون و متناسب با اون مرتبه ی که در اون هستن مظهر تفصیلی اسم جامع الله هستند.

اگه دقت کرده باشین ملاک نسبت دادن حقیقی چیزی به حق تعالی در موارد بالا اینه که اون چیز به نحوی از انحا مظهر اسم جامع الله باشه، حالا اگه چیز دیگه ای هم این ملاک رو برآورده کنه حقیقتا منسوب به حق تعالی است.

در این نگاه مثلا یه میز نه بصورت تک و برکنار از بقیه ی اجزای عالم یا برکنار از بقیه ی اجزای عالم طبیعت، بلکه از این جهت که جزیی از کل عالم یا جزیی از عالم طبیعته منسوب به حق تعالی است. در نگاه کل نگرانه، اجزای کل عالم یا یه مرتبه ی کلی عالم(مثلا عالم طبیعت) چنان بهم پیوسته اند که حذف یه جز کوچک و بی ارزش از این مجموعه به قیمت حذف کل اون مجموعه تموم میشه و صرف نظر کردن از یه جز کوچک و بی ارزش مستلزم صرف نظر کردن از کل اون مجموعه است. انشاالله در ادامه با استفاده از بحثی در علیت این بهم پیوستگی و ملازمه رو بازترش می کنم...


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:پنجشنبه 8 تیر 1391 | نظرات ()

برچسب ها: خدا ، انسان ، فلسفه ، کلام ، اختیار ، آزادی ، جبر ، شر ، قضا ، قدر ، حکمت ، رحمت ، عدل ،