تبلیغات
حکمت - نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(27)

نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(27)

جمعه 15 اردیبهشت 1391  09:52 ب.ظ

نوع مطلب :نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی... ،

(نقل قول:) «حالا ممکنه کسی بگه که، من می پذیرم که شرور امور وجودی نیستن که نیاز به خالق داشته باشن، ولی بالاخره چطور خداوند که خیر و رحمت مطلقه عالمی آفریده که در اون امور شر و نامطلوب وجود داره(موجوداتی که گرفتار شر هستند، از این جهت که گرفتار شر هستند)؟»

در پاسخ به این سواله که به بحث خیر کثیر و شر قلیل می رسیم. دوستان توجه کنن که در اینجا ما با تبیین این مرحله از بحث شرور نمی خوایم نشون بدیم که حق تعالی حکیم و رحیمه، بلکه از این بحث که حق تعالی به نحو اطلاق واجد همه ی کمالات از جمله حکمت و رحمته گذشتیم و این مطلب در اینجا مفروضه، کاری که در اینجا می خواهیم بکنیم اینه که نسبت این حکمت و رحمت مطلق رو با بحث شرور روشن کنیم. در این رابطه پنج حالت رو میشه در نظر گرفت. یا یه مرتبه ی کلی از مراتب عالم(مثلا عالم طبیعت که در طول عوالم دیگه است، اصطلاح نسبت طولی و عرضی در پستای قبل توضیح داده شد) خیر محضه و هیچ شری در اون نیست یا خیر اون بیشتر از شرشه یا خیر و شر اون مساویه یا شر اون بیشتر از خیرشه یا هم شر محضه و هیچ خیری در اون نیست. حالتی که شر محض باشه(صرف نظر از اینکه فی نفسه ممکن هست یا نه) و حالتی که شر اون بیشتر از خیر اون باشه، با حکمت و رحمت حق تعالی در تعارضن و متعلق اراده ی الهی واقع نمی شن. از منظر حکمت و رحمت الهی ایجاد عالمی هم که در اون خیر و شر مساویه مستلزم ترجیح بلامرجحه بنابراین این شق هم متعلق اراده ی الهی واقع نمیشه. اما حالت اول که خیر محض بود و هیچ شری در اون نبود(بعد از اثبات امکان وقوعی اون)، بنا به حکمت و رحمت حق تعالی، به نوبه ی خودش و در بهترین شکل خودش ایجاد شده، یعنی بنا به حکمت و رحمت الهی(در مراتب بالاتر هستی) عالم یا عوالمی هست که خیر محضه و هیچ شری در اونا نیست. این حالت هم برای ما موضوعیت نداره. می مونه حالتی که خیر اون بیشتر از شرش بود...


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:شنبه 13 خرداد 1391 | نظرات ()

برچسب ها: خدا ، انسان ، فلسفه ، کلام ، اختیار ، آزادی ، جبر ، شر ، قضا ، قدر ، حکمت ، رحمت ، عدل ،