تبلیغات
حکمت - نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(26)

نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی(26)

جمعه 8 اردیبهشت 1391  10:44 ب.ظ

نوع مطلب :نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی... ،


قبل از پاسخ به سوال بالا بد نیست با توجه به نقل قول پایین نکته ای راجع به عدل الهی طرح بشه:



(نقل قول:) «... این دلیل میگه که اگه شما این معنای عرفی اختیار رو نپذیرید با عدل الهی مشکل پیدا می کنید(مهمترین دلیلی هم که اون بزرگوار بنده رو مورد عنایت قرار دادن و فرمودن این حرف کفر محضه همین بود )، این دلیل میگه که این چه جور عدلیه که خدا یه عده شقی رو با یه شاکله ی خاص بیافرینه و بعد اونا هم با اون شاکله ی خاص ضرورتا انتخابای خاصی داشته باشن و فقط فقط هم بتونن همون انتخابا رو داشته باشن بعد هم خدا بخاطر این انتخاباشون اونا رو مجازات کنه؟»


دوستان توجه کنن که عدل الهی در اینجا به معنای تناسب بین عمل شخص و پاسخ حق تعالی به اونه که در مجازات شخص شقی هم چنین تناسبی وجود داره، به نظرم تنها تعریف ممکن و معقول راجع به عدل الهی که با این بحث تناسب داره همینه، دوستان می تونن تعریف دیگه ای پیشنهاد بدن(اگه اصلا تعریف دیگه ای متناسب با این بحث وجود داشته باشه ) ولی باید توجه کنن که این تعریف حداقل باید ممکن باشه و مثلا مستلزم امر محالی مثل معنای عرفی اختیار نباشه، در تناسب باید دو چیز وجود داشته باشه یعنی تناسب تناسب بین دو چیزه، وقتی فقط یه چیز داریم تناسب مطرح نیست، بنابراین وقتی خداوند یه انسان شقی رو با یه شاکله ی خاص خلق می کنه(که البته این فقط مربوط به اولین لحظه ی پیدایش اون شخص نمیشه بلکه تا وقتی که اون شخص وجود داره هر لحظه نیازمند به حق تعالی است و حق تعالی لحظه به لحظه هستی اونو افاضه می کنه) بحث عدل مطرح نیست، چرا که خداوند اصل شاکله ی اون شخص شقی رو ایجاد می کنه و اصل هستی اون رو افاضه می کنه و قبل از اون چیزی وجود نداره که حالا بخوایم بحث تناسب اون چیز اول با چیز دوم رو مطرح کنیم، بعد از ایجاد اون شخص، متناسب با اعمال اون شخص، حق تعالی باهاش برخورد می کنه و این عدله...


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:شنبه 13 خرداد 1391 | نظرات ()

برچسب ها: خدا ، انسان ، فلسفه ، کلام ، اختیار ، آزادی ، جبر ، شر ، قضا ، قدر ، حکمت ، رحمت ، عدل ،