تبلیغات
حکمت - ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا

ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا

پنجشنبه 27 خرداد 1395  04:56 ق.ظ

نوع مطلب :ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا ،

«ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا»

(عطف به نقل قول پایین از یکی از دوستان فیس بوکی:) به اعتقاد شنکره (برجسته ترین حکیم مکتب ادویته ودانته)، تنها عارفِ برهمن و کسی که توریه[حالت چهارم از چهار حالت خود در ماندوکیه اوپه نیشد] را درک کرده باشد و به عدم ثنویت[وحدت شخصی وجود] پی برده باشد حکیم واقعی است، و نه غیر آن هر چند در متون مقدس بسیار ورزیده و متخصص باشد.(Shankara-Kārikā, 1.29)


نقل قول: «شاید در میان زنان فیلسوف قرن بیستم، تنها کسی که می توانست در مسابقه ی وارد شدن به میان فیلسوفانِ تشنه ی سکس، خودمدار و زشت زبان، شرکت کند، سیمون دوبوار باشد. همو که به خاطر اینکه شریک زندگی سارتر بود و به خاطر نوشتن کتاب جنس دوم در سال 1949 مشهور شد. او چشم چرانی ادبی(!) سارتر را قبول داشت و تشویق می کرد. او معشوقه هایش را با سارتر رد و بدل می کرد و با پیشنهاد کردن دوستانِ دخترش به سارتر، با هم زندگی های سه نفری راه می انداختند(او دوجنسی بود و دختران جوان دانشجو را ترجیح می داد.) او مثل روسو تمایل به نمایش دادن و منتشر کردن توصیفات، از سوءاستفاده ی جنسی از دیگران داشت و برایش مهم نبود که با این کارش به کسی آسیب برسد. نلسون آلگران نویسنده ی آمریکایی که با دوبوار رابطه داشت بعدا از دیدن اینکه سیمون در کتاب ماندارین ها همه ی جزییات و توصیفات را در مورد رابطه اش با او آورده، شگفت زده و خشمگین شد. این خشم وقتی کتاب به انگلیسی ترجمه شد، بیشتر هم شد. دوبوار در آخر دهه ی 1940 به کلبه ی او در ایندیانا رفت و مدتی بعد در سال 1949 آنها به آمریکای لاتین رفتند. آلگون در مقاله ای که بعدا در مورد سفر او و دوبوار به شمال آفریقا نوشت؛ گفت: دوبوار و سارتر بیش از یک فاحشه و دلالش از مردم سوء استفاده می کنند. دوبوار اهل سوء استفاده ی جنسی از دانشجویان و دانش آموزان بود و در سال 1943 مجوز تدریس او به دلیل موارد متعدد آزار و اذیت و تجاوز برای همیشه در فرانسه تعلیق شد.»(فیلسوفان بدکردار، نایجل راجرز و مل تامپسون، ترجمه ی احسان شاه قاسمی، ص285)


نوشته شده توسط: سید ضیاء | آخرین ویرایش:پنجشنبه 27 خرداد 1395 | نظرات ()